Menu

Město Dobruška

Ochrana spotřebitele

Reklamace na talíři: co s podmíráky, nekonečným čekáním na obsluhu a studeným jídlem?

1. srpna 2023

Máloco dokáže zkazit náladu více, než když si objednáte své oblíbené jídlo a vzápětí vám obsluha donese něco, co vaše chuťové pohárky rozhodně nepotěší. I taková nepříjemnost na talíři má však řešení. Jídlo a pití objednané v restauracích a stáncích s rychlým občerstvením můžete reklamovat. Stačí být asertivní a znát svá práva.

V restauracích a stáncích s rychlým občerstvením uzavíráte kupní smlouvu jako kdekoliv jinde, a máte tak možnost v případě nespokojenosti uplatnit reklamaci. Přesto se mnoho spotřebitelů stále ostýchá ozvat. Restaurace či stánek s rychlým občerstvením odpovídá za to, že nabízené pokrmy i nápoje mají sjednané vlastnosti, ať už jsou prezentovány v jídelním lístku nebo si je ústně upravíte s obsluhou. A pokud vlastnosti nejsou v jídelním lístku nijak blíže specifikovány, měly by odpovídat obecným zvyklostem.

„V zásadě platí, že reklamovat můžete cokoliv, co je předmětem kupní smlouvy, kterou s podnikatelem provozující restauraci či občerstvení uzavíráte. Důvodem pro reklamaci může být množství, teplota, složení, špatný postup přípravy či chuť pokrmů a nápojů,” vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Jakmile si všimnete, že něco není s vaším objednaným pokrmem v pořádku, informujte o tom obsluhu a požádejte o řešení. Čas je klíčový –⁠ obsluze nespokojenost oznamte ihned. Snažte se být v této situaci také objektivní a slušní. To, že pokrm nechutná jako podle receptu od vaší babičky, ještě nemusí být důvodem k reklamaci. Pokuste se popsat problém co nejkonkrétněji a jasně.

A na co máte jako nespokojený host právo?

Obecně můžete požadovat přiměřenou slevu. Taktéž můžete žádat nápravu. Pokud se jedná o zjevný nedostatek – obsluha vám např. přinesla úplně jiné jídlo, než jste si objednali –⁠ požádejte o nápravu ihned.  „Určitě není možné spořádat celý pokrm, a pak reklamovat špatně dodanou objednávku už s prázdným talířem,” dodává Eduarda Hekšová. Pokud má pokrm či pití závažné nedostatky, které není možné napravit, mohou spotřebitelé také odstoupit od smlouvy, a nic neplatit.

Častým důvodem k reklamaci je neadekvátní množství pokrmu. Mnoho spotřebitelů se potýká s tzv. podmíráky. Tady je však zapotřebí poznamenat, že ty se hodnotí až po spadnutí pěny.

Jindy zkazí radost studené jídlo. V těchto případech se můžete na obsluhu obrátit s odkazem na normy, kdy v případě teplého pokrmu musí teplota dosahovat alespoň 60 stupňů Celsia. Řešením v tomto případě může být jednoduché ohřátí. Někdy však takové ohřátí jídlo znehodnotí, pak máte nárok požadovat pokrm nový.

A co dělat v případě nekonečného čekání na obsluhu?

I tady je možné se ohradit. „Pokud na obsluhu čekáte dobu neúměrnou složitosti objednávky, můžete chtít slevu nebo také můžete od kupní smlouvy odstoupit a odejít,” radí Eduarda Hekšová. Jiná situace však může nastat, pokud vás obsluha o delší době přípravy jídla předem informovala a vy jste souhlasili. Pokud by však restaurace i tuto dobu překročila, může požadovat slevu či od smlouvy odstoupit a z restaurace odejít.

Konečně se můžete obrátit také na některý ze státních dozorových orgánů. Pokud jste narazili na problém týkající se hygieny potravin, můžete kontaktovat Krajskou hygienickou stanici, Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci nebo Státní veterinární správu (potraviny živočišného původu). V případě, že řešíte problém s mírou a množstvím podávaných nápojů a pokrmů, se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci.

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
29
3
30
4
1
3
2
4
3
3
4
3
5
3
6
3
7
4
8
4
9
3
10
3
11
4
12
3
13
3
14
4
15
5
16
4
17
4
18
4
19
4
20
4
21
4
22
4
23
5
24
5
25
5
26
5
27
3
28
3
29
3
30
3
31
6
1
1
2
1

Informace o pomoci občanům Ukrajiny

Informace o pomoci občanům Ukrajiny

Kamery

Kamery

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Překlad (translations)

Informace k COVID-19

Informace k COVID-19

Spotřebitelská poradna dTest

Spotřebitelská poradna dTest

Strategický plán

Strategický plán rozvoje města

Odstávky ČEZ

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky [nové okno]

Aktuální počasí

dnes, čtvrtek 2. 5. 2024
slabý déšť 22 °C 15 °C
pátek 3. 5. slabý déšť 21/13 °C
sobota 4. 5. zataženo 19/11 °C
neděle 5. 5. slabý déšť 18/9 °C

Mobilní aplikace

logo mobilní aplikace

Aktuální informace v mobilní aplikaci zdarma ke stažení:

app-store-download

google-play-download

Vyhledávání lékaře online

Databáze zdravotnických zařízení a lékařů celé ČR umožňuje z jednoho místa najít toho správného odborníka na Vaše zdravotní potíže. Zkuste portál www.navstevalekare.cz
[nové okno]

Pozvánky

Soubor ke stáhnutí: Dobruska_KINO_A2-04-2024_CMYK_web.pdf, Typ: PDF dokument, Velikost: 2.36 MB

Výstava fotografií Lucie Kučerové a Jaroslava Mužíka

Výstava dětských obrázků

Výstava obrazů Jiřího Šlitra

Stavění májky a čarodějnice

Hrátky pro prťousky

Dobrušské sluníčko

Jarní koncert

Beseda a autorské čtení knihy Markéty Pilátové Arnoštova cesta

Dobrušská pouť

Den IZS

Vystoupení VUS Ondráš

Koncert Prague Queen

Semínkovna

Projekt Standardizace územního plánu

Občanská poradna

Publicita projektů a organizací
Mapa