Menu

Město Dobruška

Ochrana spotřebitele

Odpovědnost za balíček od e-shopu

9. ledna 2023

V dnešní době se Vánoce neobejdou bez přetížených doručovacích služeb a přeplněných výdejních boxů, stejně jako zdobného pouličního osvětlení nebo vánočních stánků na náměstích. Vánoční dárky se nakupují na internetu, často na poslední chvíli, a při ukvapenosti nakupujících, odesílatelů i přepravců se stává, že nemálo zásilek dojde poškozených. Jak je to s odpovědností za škodu na zásilce a na co by si měli spotřebitelé dát pozor, aby se takovým případů vyvarovali?

Odpovědnost prodávajícího nebo přepravce?

Asi každý spotřebitel již obdržel nějakým způsobem poškozený balík. Může jít o drobné pomačkání, ale také o úplnou deformaci balíčku. Následně je pro spotřebitele problematické určit, zda vadu způsobil prodávající nebo přepravce, neboť se tyto osoby zpravidla liší. „Pro samotné spotřebitele však není v žádném případě důležité, kdy k poškození došlo. Při nákupu na e-shopu prodávající zpravidla zodpovídá za balíček až po jeho doručení spotřebiteli,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Je to totiž právě prodávající, kdo s přepravcem uzavírá smlouvu. Výjimkou by byla situace, kdy si spotřebitel objedná vlastního přepravce, který není ve výběru prodávajícího. „Pokud tedy dojde balíček vadný, můžete jej reklamovat přímo u prodávajícího, který musí další postup řešit sám. Na spotřebitele nemá určení viníka mezi prodávajícím a přepravcem žádný vliv,“ upřesňuje Hekšová.

Převzít, či nepřevzít, to je oč tu běží

Důležitou otázkou je poté to, zda poškozený balíček převzít. Zpravidla bývá kupujícím doporučováno, aby nepřebírali zásilky, které jsou zvenčí zjevně poškozené. „Vždy je potřeba individuálně posoudit míru poškození a druh zboží. Bude rozdíl mezi poškozeným rohem u krabice s oblečením a promáčklou stěnou balíku u křehčího zboží, například elektroniky,“ uvádí Hekšová. Pokud je poškození nepatrné a nejde o křehké (resp. snadno poškoditelné) zboží, neměl by být problém zboží převzít. „V každém případě však doporučujeme převzatý balík ihned zdokumentovat, ideálně i s jeho vybalováním,“ doporučuje Hekšová.

U křehkého zboží případně více poškozených balíků poté doporučujeme balík nepřevzít a ideálně jej opět zdokumentovat. Následně je vhodné ihned kontaktovat prodávajícího o odmítnutí převzetí a jeho důvodu. Pokud dopravce balík doručí a odjede před jeho kontrolou, opět doporučujeme balík zdokumentovat a neprodleně kontaktovat prodávajícího. V případě poškozeného zboží má pak spotřebitel snazší pozici pro dokazování, že k poškození došlo již před převzetím zboží.

Prohlášení o nepoškozenosti zásilky, které bývá podepisováno při jejím převzetí, se však týká pouze nepoškozenosti vnějšího obalu zásilky, nezprošťuje však přepravce odpovědnosti za poškození obsahu. Zboží uvnitř totiž může být poškozené i přes to, že obal viditelně poškozený není. Pokud by se přepravci nepodařilo prokázat, že byla zásilka špatně zabalena odesílatelem, byl by za škodu odpovědný.

Velmi problematické následky pak může mít situace, kdy si spotřebitel převezme zásilku, nechá ji ovšem nerozbalenou, a až po delší době zjistí, že je poškozená. Jelikož v takovém případě neoznámil vadu bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl zjistit, a navíc zákon všem osobám ukládá povinnost předcházet vzniku škod, šance na jeho úspěch v reklamaci se podstatně snižuje. „Na uplatnění reklamace jsou krátké lhůty. Pokud tedy spotřebitel zjistí, že je zásilka poškozená, měl by to neprodleně oznámit prodávajícímu,“ dodává Eduarda Hekšová. Při včasném oznámení by pak prodávající stihl uplatnit reklamaci smlouvy o přepravě u přepravní společnosti, čímž by se výsledná reklamace mezi prodávajícím a spotřebitelem mohla naopak usnadnit.

Dokumentace je jedním z nejlepších způsobů, jak si zlepšit postavení při reklamaci zásilky. Lze ji učinit fotografiemi nebo rovnou pořízením videozáznamu celého přebírání zásilky včetně jejího rozbalení. Datum a čas pořízení fotografií či videa lze poté vyčíst z metadat obsažených v daném souboru. Za určitých podmínek lze také rozbalit zásilku před pracovníkem pošty předtím, než je převzata.

„V případě problémů s prodejcem či přepravcem mohou spotřebitelé využít službu VašeStížnosti.cz, případně mohou kontaktovat naši telefonickou poradnu na čísle 299 149 009,“ uzavírá Eduarda Hekšová z dTestu.

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
29
3
30
4
1
3
2
4
3
3
4
3
5
3
6
3
7
4
8
4
9
3
10
3
11
4
12
3
13
4
14
5
15
6
16
5
17
4
18
4
19
4
20
4
21
4
22
4
23
5
24
5
25
5
26
5
27
3
28
3
29
3
30
4
31
6
1
1
2
1

Informace o pomoci občanům Ukrajiny

Informace o pomoci občanům Ukrajiny

Kamery

Kamery

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Překlad (translations)

Informace k COVID-19

Informace k COVID-19

Spotřebitelská poradna dTest

Spotřebitelská poradna dTest

Strategický plán

Strategický plán rozvoje města

Odstávky ČEZ

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky [nové okno]

Aktuální počasí

dnes, středa 15. 5. 2024
déšť 17 °C 12 °C
čtvrtek 16. 5. déšť 14/11 °C
pátek 17. 5. slabý déšť 18/10 °C
sobota 18. 5. slabý déšť 19/9 °C

Mobilní aplikace

logo mobilní aplikace

Aktuální informace v mobilní aplikaci zdarma ke stažení:

app-store-download

google-play-download

Vyhledávání lékaře online

Databáze zdravotnických zařízení a lékařů celé ČR umožňuje z jednoho místa najít toho správného odborníka na Vaše zdravotní potíže. Zkuste portál www.navstevalekare.cz
[nové okno]

Pozvánky

Soubor ke stáhnutí: Dobruska_KINO_A2-05-2024_CMYK_web.pdf, Typ: PDF dokument, Velikost: 259.28 kB

Výstava Josefa Noska a Nikoly Lesákové

Výstava obrazů Jiřího Šlitra

Mobilní laboratoř EDU.Lab v Dobrušce

Beseda odložena

Hudební show kapel ZUŠ

Dobrušská pouť

Kino na náměstí

Výstava dřevořezeb

Den IZS

Vystoupení VUS Ondráš

Koncert Prague Queen

Pohádkohraní v městské knihovně

Semínkovna

Projekt Standardizace územního plánu

Občanská poradna

Publicita projektů a organizací
Mapa